Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerowych w chińskich portach

Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerowych w chińskich portach

Minione miesiące to znaczny kryzys w Chinach, świetnie widać to na przykładzie giełdy, gdzie ceny papierów wartościowych biją w ostatnim czasie prawdziwe rekordy spadków. Lecz można znaleźć branżę, która bez przerwy doskonale się trzyma pomimo obecnego kryzysu, wręcz odwrotnie, nawet w czasie gospodarczego spadku rośnie w tempie kilku procent. Jest tu mianowicie mowa o portach przeładunkowych, z pośród których duża część zanotowała w minionym okresie wzrost liczby obsłużonych jednostek kontenerowych. Przyrost kontenerowych przewozów w portach w ChinachTeraz wygląda na to, że jedynie port w Hongkongu będzie miał pewną stratę, i to wcale nie małą, bo ponad dziesięcioprocentową. Reszta chińskich portów jest na dużym plusie, a stawkę będzie tu otwierał Ningbo-Zhoushan, ze wzrostem na blisko dziesięć procent. Zwiększoną o cztery do sześciu procent liczbę jednostek kontenerowych obsłużyły z kolei cztery duże porty, czyli Guangzhou, Shenzhen, Singapur i Tianjin, każdy z nich obsługuje od siedmiu blisko dwudziestu milionów kontenerów na rok, co będzie im dawać im czołowe pozycje na liście największych portów świata.

Jeżeli taka dynamika wzrostu utrzyma się na stałe, to już za kilkanaście lat Chiny mogą zostać największym graczem jeśli chodzi o kontenerowy transport. SISI, czyli instytucja która się specjalizuje badaniami tego, co się dzieje na rynkach morskich prognozuje, że może się to stać już za dwadzieścia lat. Przygotowany całkiem niedawno raport zakłada powiększenie się przeładunków w okolicach sześciu procent rocznie, a składają się na nie dwa główne elementy. Pierwszym z nich jest załadunek importowanych i eksportowanych towarów przez chińskie firmy, czyli kompleksową wymianę produktową z zagranicznymi kontrahentami. Kolejnym silnikiem chińskich portów będzie transport wewnętrzny. Bardzo duże znaczenie w chińskiej gospodarce zaczynają mieć ogromne rzeki, no i rzecz jasna porty zlokalizowane nad nimi. Już teraz można zobaczyć tendencję do wynoszenia się wielu zakładów przemysłowych ze wschodnich części kraju na tereny położone nad rzekami. Z tego też powodu szacuje się, że już pewien okres czasu porty rzeczne obsłużą kilka miliardów ton różnych produktów, a w dalszym okresie czasu będzie je czekać jeszcze bardziej szybki rozwój.

Comments are closed.